UNIX Interop in Vista Beta 2 and Longhorn Server

Jonas Lund whizzter at woorlic.org
Tue Jul 11 18:48:42 CEST 2006

> Hmm, eller så är det API+ABI, d.v.s. man kompilerar mot deras SDK och
> får binärer för MS-UNIX, typ. De verkar ha portat diverse GNU-verktyg.
> Ungefär som cygwin. Det kan ju vara bra, fast den stora fördelen mot att
> använda fria motsvarigheter som t.ex. cygwin är nog om de lyckats
> implementera fork() på ett bra sätt så att det går fortare.
>
> /abo

Ja, fork och dylikt borde fungera bättre eftersom deras system borde ha
möjlighet att lägga sig på en lägre nivå i systemet (ungefär som NTVDM
för att köra dosprogram).

ReactOS (opensource NT klon för er som inte följt med) hade tidigare på
sin hemsida lite diskussioner på en konceptuell nivå om hur du
implementerar "personligheter". (ReactOS är tydligen en såpass lik klon
att du kan implementera en linux personlighet i det och principiellt
bara kopiera filerna till nån NT version för att köra igång det).

(inte 100% på att allt är korrekt men iaf som jag uppfattat saker)

/ Jonas