Har någon en fungerande bandstation

Harald Barth haba at pdc.kth.se
Mon Jul 10 11:40:02 CEST 2006

> Kul att någon svarade, du var den enda som gjorde det.

Kan vara så att jag faktiskt är en av de få som jobbar på KTH som
fortfarande kan rulla "riktiga" band. Kanske även andra på Stacken
kan.

> Jag har inte riktigt
> klart för mig hur stort behovet är, men jag ska kolla och ber att få
> återkomma.

Jag skulle gissa att det tar en eftermiddag att sätta upp och sedan
lite oklart hur lång tid det tar per band. Det kan vara rätt så
tidsödande att putsa, montera, köra kommando, avmontera, börja om...

Jag har dock inget VMS-system, men det har fungerad tidigare att läsa
band i VMS backupformat på UNIX (Jag har mest använt SunOS4.1 och
Solaris 2.6 för det) och sedan konvertera datat eller flytta tillbaks
till VMS-systemet för att läsa det.

> Våra band har säker passerat bäst-före för länge sedan men en test med ett
> nytt band fungerar inte det heller.

Då gissar jag på problem med bandaren. Slit nu inte på de med data innan
du har fått det att funka med ett nytt band.

> Jag ska göra lite fler tester innan jag ger upp.

Harald.

PS: Var bor er VAX rent fysiskt?
    /nyfiken
DS.