... och idag skall vi installera kx på Windowsdatan

Harald Barth haba at pdc.kth.se
Mon Aug 28 14:49:48 CEST 2006

Jag har valt ut er att vara med i den priviligerade första
testgruppen som får testa Thomas Ktelnet med kx, dvs så
att man kan sitta på sin Windowsdatan och köra älskade X11
program remote och säkert. Om det här fungerar så hoppas
jag och Thomas att få hjälp med att få ut en release.

PDC: Det här är inte för "users" än.

Om ni svarar på det här mailet, fundera då på vem ni
skickar till. Jag ingår i båda grupperna.

Install (steg för steg, inget krångligt IMHO)
-------

* Jag har bara testad på SP2, så lika gärna börja med att
  uppdatera sin Windatan till det nyaste.

* Avinstallera ktelnet för att få ett rent registry. Jag hade
  problem med att få alla entries för kx rätt när jag bara
  installerade "över".

* Installera en X11. Till exempel Xming 6.9.0.13.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=156984&package_id=175377

* Säg att du vill ha XLaunch installerad

* Starta m h a Xming XLaunch. Använd defaults till att börja med.

* Windows frågar ifall den skall göra undantag i brandväggen för Xming, säg ja.

* Windows öppnar lite väl mycket. Täpp till igen genom att stoppa in
  127.0.0.1/255.255.255.255 i accesslistan.
  Se http://www.pdc.kth.se/~haba/kxscreen2.jpg
  OK:a ut därifrån.

* Ladda ner betabetabetaKtelnet från
  http://www.pdc.kth.se/~haba/Ktw32FTDI.EXE

* Välj lämpligt defaultdomän och NAT eller inte under install

* Starta en ktelnet. Ändra i properties enligt
  http://www.pdc.kth.se/~haba/kxscreen1.jpg
  Det skall vara såväl forward yes och forwarable yes

* Stäng ktelnet.

* Starta kx, det kommer upp en ruta som frågar efter host och så.

* Authentifiera i authrutan och om ett tag så startar kx en ktelnet
  åt dig och du blir inloggad.

* Använd ditt vavvo X11 program som vanligt, båda variabler
  (DISPLAY och XAUTHORITY) borde vara satta rätt.

* Om det blir problem - kolla i det ikonifierade kx fönstret i taskbar,
  där finns det debugtext.

Kända problem:

Om man har spärren mot data execution på i Windows så funkar
inte nåt ktelnet program. Om det är en bug borde undersökas.

Om man försöker köra nåt med OpenGL över kx så låser sig antagligen
delar av det hela "efter en stund". Inte vidare undersökt vad som
går sönder när. glxinfo kan funka en gång. glxgears har jag aldrig
fått upp.