Nya maskiner.

Harald Barth haba at pdc.kth.se
Mon Apr 10 09:00:06 CEST 2006

Statusrapport nya maskiner (om jag förstått/sett det rätt)
Tom får rätta mig.

Lekstugan uppgraderades med 3x DL360.

2 DL360 finns för att köra Unix* eller annat.
Tom får berätta vad som finns i dessa.

5 1850R finns för "standardtjänster". Till exempel
kom, mail etc etc. Alla dessa har idag:

2x500MHZ PII (en har 550MZ)
512MB RAM (*1)
Compaq Array 211 (221?) HW spegling (*2)
2x 9GB SCSI speglad för OS.
2x 2GB SCSI speglad för DATA. (optional)
1 skräpNIC onboard
2 IntelNIC på ett PCIkort

(*1) Nån enstaka med 640MB och dessa har även
     ett FC kort.
(*2) Funkar inte med Sol10, men för det finns det
     2 modernare smartarrays eller så finns det
     kanske drivare av Compaq eller så kan man
     kanske köra SAN för dessa datan.

Sedan får Tom berätta vad det finns för diskssystem, både nya och vad
som kan ramla ur lekstugan. Jag har sett en SANlåda för SCSI disk med
FC i baken med inbyggd RAIDfluff. Sedan finns det en SCSIlåda som är
JBOD.

Saker som kan byggas med detta:
      Ny kom
      Ny imap/mail

Sedan funderar jag lite på en zenlåda eller motsv för att slippa ha
massa småservrar a la dns, resolver, kdc bla bla som man tyvärr av
säkerhetsskäl måste ha i seperata OS men borde kunna dela HW.

Harald.

PS: Compaq SmartStart s* fett.
DS.