VLAN-trunk över WLAN-brygga

Jon Otterholm jon at otterholm.se
Wed Jan 18 13:20:38 CET 2012

Hej Busar.

Jag har ett behov av att köra en 802.1Q-trunk mellan 2 fastigheter. Jag har
viss erfarenhet av WLAN-bryggor sedan innan och har labbat lite med Openwrt
men inte hitta en setup som jag är helt nöjd med. Min önskan är att
WLAN-bryggan transparant skall skicka med Q-trunk utan att strippa
VID-taggen med bibehållen MTU i varje VLAN.

Jag kör gärna en BSD-lösning men behöver förslag på lämplig hårdvara med
möjlighet till externa, riktade antenner.

Totalt är det ca 20 VLAN som skall över bryggan.

Tack på förhand.

//JO