Asus EeePC 1001PXD, FreeBSD och Xorg

Anders Lindgren ali at df.lth.se
Mon Aug 22 23:13:08 CEST 2011

On Mon, 22 Aug 2011, Thomas Nyström wrote:

> Försöker få denna kombination att fungera. Går inge bra....
>
> FreeBSD 8.2 fungerar.
>
> Jag har installerat xorg-7.5 från packages och kört
> Xorg -configure
>
> När jag försöker köra Xorg -config /root/xorg.conf.new så flimrar
> skärmen till, blir svart och sedan verkar allt dött.
> Maskinen har inte dött eftersom det går att logga in remote på den
> och titta runt.
>
> Någon som har något tips innan jag börjar slänga fram xorg.conf.new,
> Xorg.0.log och andra filer?

Har FreeBSD blivit färdiga med sitt KMS-projekt? Jag har just skaffat en
1015PEM som har samma grafikchipset (GMA3150), och enligt googlandet jag
gjorde innan köpet så är situationen som så att den xf86-video-intel
driver som stödjer chipsetet bara funkar på Lignux eftersom den kräver
KMS-stöd. OpenBSD lär tydligen ha en hemmahackad variant av drivern som
funkar utan KMS. Har dock inte sett något om den i vare sig Free- eller
NetBSD.

Själv gillade jag min modell, så jag köpte den ändå och smackade
motvilligt in Lignux sålänge, i väntan på ev. kommande stöd i min
favorit-BSD.

/ali:)