promise vessJBOD eller liknande till zfs + freebsd

Johan Huldtgren johan+bus at huldtgren.com
Fri Sep 10 06:03:54 CEST 2010

Jag har kört freebsd + zfs som hemfilserver i ett par år nu, och för mig har det
funkat klockrent.

> Det verkar som om promise VessJBOD uppfyller detta ( hårdvara för hotsvap av sata-diskar)
> samt någon form av controller för dessa. Men min fråga är : får freebsd direkt
> access till alla diskar individuellt i en sådan burk ? Någon som har
> erfarenhet av promise eller någon annan JBOD-burk ?

Har ingen erfarenhet av promise, jag har en (väldigt) dum JBOD burk där varje disk
kopplas direct till en SATA kanal. Jag planerar att upgradera allt senare iår
och har kollat en del på JBOD burkar som multiplexar ihop ett antal diskar till en
eller två eSata kanaler, men om jag förstått det hela rätt så kommer FreeBSD
fortfarande se alla diskarna individuellt, såvida du inte kör nån sorts
hårdvaruraid via din kontroller/JBOD.

> Har jag rätt i mitt antagande att zfs körs "bäst" utan geom/vinum eller andra pålagor ?

Det är så jag har kört det, ser inte riktigt vad du skulle tjäna på geom eller vinum,
allt som de erbjuder finns numera i zfs.

.jh