promise vessJBOD eller liknande till zfs + freebsd

peter h peter at hk.ipsec.se
Fri Sep 10 00:02:43 CEST 2010

Jag har börjat kika på zfs till hemmabruk. Att kunna öka och minska storleken på
"logiska diskar" än nog det jag tycker är intressantast.

Jag har även testat lite prestanda , och lokal prestanda verkar det som om ufs vinner, men
marginalen är liten. Men rå prestanda är inte allt, den ökade funktionaliteten har ett
klart värde.

Faktum är att jag ser en klar potential i kombinationen freebsd + zfs som halvstor
fileserver ( 2-20 TB )

zfs behöver inga volume-managers eller raid-grejs utan det verkar vara
alldeles tillräckligt att räkna upp ett antal diskar man vill använda + eventuella
spares.

Det verkar som om promise VessJBOD uppfyller detta ( hårdvara för hotsvap av sata-diskar)
samt någon form av controller för dessa. Men min fråga är : får freebsd direkt
access till alla diskar individuellt i en sådan burk ? Någon som har
erfarenhet av promise eller någon annan JBOD-burk ?

Har jag rätt i mitt antagande att zfs körs "bäst" utan geom/vinum eller andra pålagor ?

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )