fråga om JBOD och fungerande sas kontroller

peter h peter at hk.ipsec.se
Fri Oct 8 20:23:28 CEST 2010

On Tuesday 28 September 2010 15.50, peter h wrote:
> Jag funderar på en lagringslösning med en promise vessJBOD ( 16 sata diskar)
> kopplad med SAS (?) till ett lämpligt controllerkort som är stött i freebsd.
>
> På dessa diskar ämnar jag köra zfs ( alltså ingen raid-middleware inblandad) då
> zfs har allt som behövs för att addera/byta diskar.
>
> Nu har jag lite svårt att hitta ett sas-kort med extern kontakt ( till vessJBOD) som
> dessutom har support i free.  Någon som kan rikta min näsa åt rätt håll ?

NU är jag klar !!

det blev en supermicro MRS-901.5 från mullet,
freebsd 8.1 installerades ( fick sätta en variebel i loader för att hindra btrr att laddas)
Sedan gick det som tåget, genom att ladda "mvs.ko" blev det ahci-stöd ( med tillhörande cam-support)

zfs med lite tuning blev också ok, jag kom upp i > 200MB/s  med 14 250G maxtor diskar
( lokal bonnie) och 90MB/s över NFS, dvs så längt tn Gigport hänger med.

Tyvärr vill "högre makter" köra sunk-os så freebsd är urmonterad för tillfället.

Hör av er om ni vill ha mer detaljer.

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )