Något helt annat

Stefan Helander stefan at heltech.se
Thu Nov 25 19:09:45 CET 2010

Jag håller med om att amatörradion förändras men jag kan inte hålla med
den negativa bild du ger av kortvågen.

Jag kan inte påstå att jag är igång särskilt ofta men har möjlighet att
köra kortvåg mobilt. Så sent som ett par veckor sedan körde jag
Köpenhamn->Stockholm och hade kortvågen med och jag var fullt sysselsatt
med QSOande på alla möjliga band under de 6.5 timme resan tog (inklusive
svar på ett allmänt anrop på 2 m simplex).

Amatörradion är i förändring och jag tror att många radioamatörer
använder den nya tekniken i form av datorer och internet i kombination
med amatörradion. T ex för att fjärrstyra sin kortvågsstation som man
placerar på landet för att från lägenheten i stan ha en QRM-fri miljö är
ett exempel.

Men visst är det väl så att nyrekryteringen av radioamatörer rejält
stryker på foten p g a internet.

(I övrigt så är kanske den här debatten lite "off topic" på BSD-listan :))

73 de SM0RGM / Stefan