Något helt annat

Jörgen Städje jorgen at qedata.se
Thu Nov 25 18:57:20 CET 2010

Martin Jernberg skrev 2010-11-25 13:26:
> kommer gärna förbi om jag har tid, på en mer orelaterad not, såg att
> du hade radioamatörs callsign och jag har funderat på att börja lite
> med den hobbyn, man skulle inte få komma och kolla när ni sänder på
> Tekniska nångång?, fast kanske ska det lite mer privat?

Amatörradion är nu för tiden inne i någon slags brytningstid, där den
gamla "hederliga" sändaramatören har fått ge vika för datoramatören. Det
finns tyvärr inte mycket kvar av CQ CQ CQ eftersom kortvågen idag kan
betraktas som mer eller mindre död. Tråkigt nog. Det är naturligtvis
Internets fel.

De som finns kvar ägnar sig åt smalbandig digital radio och trådlösa
nät. Det beror ju helt på vartåt ditt intresse ligger, förståss.

Tekniska Museets radioklubb är eventuellt fortfarande aktiv. Därom vet
jag intet. Jag hoppas att apparaturen fortfarande finns kvar, men i
ärlighetens namn ska jag säga att det var väldigt länge sedan jag kollade.