FreeBSD fryser... :(

Peter Håkanson peter at ipsec.se
Wed Nov 11 17:00:03 CET 2009

On Wednesday 11 November 2009 10:08, you wrote:
> [...]
> som du inte kan få av en "vanlig pc" ( skulle väl vara multipla psu ..)
> Vad en server är och inte är känns som en rätt meningslös diskussion men
> vad jag vill ha är en färdigbyggd dator ämnad för serverbruk. Enheltlighet
> i hårdvaran är ett måste, mest eftersom det inte är överdrivet roligt att
> hålla koll på komponenter i varje maskin
>
> Även ett managementsystem i stil med HPs ILO är utan tvekan ett krav, mest
> eftersom det sällan är roligt att åka till andra sidan landet, eller till
> andra länder, för att styra upp en enda maskin. Asus låter kanske inte så

ILO försöker fylla bristen hos intelburkar = avsaknad av riktiga boot-roms
samt en full minnesförstörelse vid reset.

Jag minns med saknad min alpha som hade seriekonsol, som man kunde ha en
enkel srm-dialog med innan boot, och som var fullt användbar enbart med
en serieport.

> Tänker att om man köper ifrån en tillverkare så som Supermicro så skulle
> man kunna få ihop rätt trevliga system, och om det då även finns bra
> managementsystem så skulle det vara fint.

Nu har inte jag upplevt att maskiner behöver annat än power-cykling ,
det som ilo kan tillföra ( noll ) hjälper inte upp. Tänk om man
kunnat "dumpa minnet" mha ilo ? Eller något annat praktiskt.

> Låter dock betydligt mycket dyrare än HP. Och japp, dubbla nätagg är utan
> tvekan mysigt. ;)
dyrare än hp ? du skojar.  tom dell funkar mer problemfritt ienligt min
erfarenhet.

> Berätta om dina upplevelser istället!
> Hängningar, panic's , diskar som poppar upp i random order.
ja att berätta vadå = dl140, 145 385. Minnesfel, moderkort som
pajar som popkorn. Och ett sånt dj-a besvär att byta moderkort. Tacka vet jag
enkla maskiner som gör vad de skall ( håller sig uppe)

> Hm, skulle du kunna tänka dig berätta lite mer om felens natur, samt vilka
> modeller du använde? Kan förstå om du inte vill/orkar. Skulle dock
> eventuellt kunna vara nyttigt att veta för framtiden.
Tänk också på reservdelsförsörjningen. Hur fort går det att skaffa ett psu
till en dl385.  Hur snabbt kan du skaffa det till en annan maskin ? Och vad
kostar det att ha "extra" delar på hyllan ?