FreeBSD fryser... :(

Joakim Aronius joakim at aronius.com
Tue Nov 10 14:39:24 CET 2009

* Michael Josefsson (mj at isy.liu.se) wrote:
> Desperation och hopplöshet och pingviner närmar sig!

Huga, håll pingvinerna på avstånd! :)

Det här liknar något som jag råkade utför på en OpenBSD burk. Den var hur stabil som helst tills den låste sig på samma sätt, ingen respons via nät eller konsol(kommer inte ihåg om jag bootade om den via Ctrl-Alt-Del eller reset knapp). Detta hände ett par gånger och var mycket frustrerande.

Naturligtvis så var det mitt eget fel då jag körde en tung applikation under ett konto som hade behörighet att sno burkens alla resurser. Så applikationen snodde allt minne och burken låste sig. Jag löste det genom att köra applikationen under ett konto med begränsade resurser, styrs via login.conf i OpenBSD. Nu funkar burken hur bra som helst.

Mvh,
/Joakim