Psykologisk support önskas!

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Mon Jan 26 18:22:41 CET 2009

kuuse at redantigua.com skrev:

> Haken brukar istället vara när man kommer till frågan om MS Word och
> övriga Office-profukter. Hur kompatibel är OpenOffice? Kan man använda
> alla MS-Word-macros även med OO? Kan man skriva i .doc-format med OO?

Jo, det är väl ungefär där skon klämmer för närvarande.  Jag /tror/ att
en färsk OpenOffice är bättre på att hantera alla former av worddokument
som flyter runt än en Word köpt för låt säga två år sedan, men jag är
inte säker.

Jag brukar agera "antipirat" här, och säga åt folk att inte köra Word om
de inte betalt för det (Windows är ju svårt att köpa en dator utan att
betala för, men Office kostar ofta extra).  Och om folk har betalt för
Word så tänker inte jag vara support för det, det får de fråga Microsoft om.

> Här i Spanien är det "inofficiell standard" att skicka exempelvis sitt CV
> i Word-format till arbetsgivare, det är ett nästintill ett "krav".

Något snyggare än text eller html kan nog vara ett "krav", men PDF borde
väl gå minst lika bra som word?  Och i så fall är min erfarenhet att det
är betydligt enklare att åstadkomma en snygg pdf i unixmiljö än i
windowsmiljö (för några år sedan var det med TeX i unix vs. inte alls i
windows, nuförtiden kan alla möjliga program göra pdf både på windows
och unix, men just Word gör ganska dåliga PDF:er om man inte är
betydligt bättre på att hantera Word än folk i allmänhet är).

> IE har inte ensamrätt på HTML, medan MS Word är tämligen ensam om kunna
> utnyttja alla .doc-formatets funktioner. Eller har jag fel?

Första delen av det påståendet var obehagligt nära sanningen för ett par
år sedan, men känns längre ifrån sanningen nuförtiden.  Vad gäller .doc
så är väl det traditionella msdocformatet på utgång, och huruvida OOXML
blir lika dominerande återstår fortfarande att se.

--
Rasmus Kaj -- kaj at kth.se -- 08-790 67 21 -- Infosys, KTH
Personligt: http://rasmus.krats.se/