Flytta FBSD inst till USB sticka

peter h peter at hk.ipsec.se
Sat Jan 17 15:32:32 CET 2009

On Saturday 17 January 2009 12.02, Mattias Barthel wrote:
> [...]
> (if it aint broken, dont fix it)
> Den har varit min gamla trotjänare sedan år 2000 faktiskt. Funkat helt
> felfritt sedan dess. Tjänar SMTP, FW, HTTP och NAT.
>
> Däremot börjar jag bli lite orolig för hårdiskens hälsa. Den börjar
> nämligen gnälla mer och mer...
> Den är en IBM disk på 20G.
> Nu förtiden finns de USB stickor som är större tom.
>
> Nu till min fråga:
>
> Kan jag kopiera över allt från hårdisken med bootblock, partitioner och
> slices på ett enkelt sätt?
> Jag antar att dd inte är det smidigaste här? dump och restore kanske?

Jag skulle gjort så här :

shutdown,
Om IDE-disk, montera en ny disk som slave
boota, kör sysinstall, "slica" och partitionera nya disken med det utseende du vill ha,
välj bootmanager/standard boot efter vad du vill ha.

Montera nya diskens / op /mnt, dumpa | restore root partitionen.
Montera övriga partitioner på "rätt ställe" på nya disken, dump|restore dem också.
( det kan vara på sin plats att köra detta i single-user mode så att inte mail etc
stör konsistensen.)

Dubbelkolla /etc/fstab att den avser rätt namn när den hamnat som "ad0"

shutdown, tag bort gamla disken, strappa om nya till master och kör igång.

Eventuellt kan du spara enslice ( 100G eller så) på nya disken för senare användning,
du kommer ändå att få mycket mer plats än förut.

> Mattias

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )