Blockering av IP och tokiga lagar

Måns Nilsson mansaxel at kthnoc.net
Mon Jan 5 10:05:22 CET 2009

--On lördag, lördag 3 jan 2009 20.18.20 +0100 peter h <peter at hk.ipsec.se>
wrote:

> Javisst blir man arg över dumheten hos våra makthavare.  Men min fråga
> var snarast hur man tänker sig att det prakriskt skall gå till hos en
> ISP. Eller var man nu tänker sätta sina filter.

Det blir väl hos ISP, ganska olika hur beroende på hur stor ISP. En liten
stadsnätsoperatör klarar sig med att sätta filter i sin
Procera-nätförstörare eller i sina accessroutrar, medan en större ISP
på riksnivå behöver fundera på hur filtret ska sättas för att inte
orsaka härdsmälta. En pan-nationell operatör måste sätta sina filter
så att de inte orsakar skada i andra länder.

Det ovan baseras på antagandet att det är en lista med prefix som ska
filtreras. Om det är det dåliga skämtet DNS-filtrering som ska
tillgripas så gör man ju det i de resolverservers som man kör åt sina
kunder.

Som du antyder så är det på intet sätt svårt att ta sig förbi.
Snarast löjeväckande enkelt.

Det finns ett fungerande(tm) filter med kapacitet att verkligen eliminera
saker från nätet, med hög precision och god djupverkan. Men det får
tack och lov inte användas till sånt här. Uppfinnarna förutsåg det och
licensen är synnerligen specifik i fråga om vad som får filtreras.

Med ovan skrivet kan man ju konstatera att det inte är helt utrett vad som
är en ISP, i lagens mening. Det finns en definition i EKOML, men enligt
den så är tex SUNET inte en ISP, varför pokern skulle fortsätta
grassera i terminalsalarna -- om man använder den definitionen. Det är
den enda jag sett. Finansen är ju som ekonomichefen på ett företag, de
gör ju som de vill och ingen annan kan ta sig förbi, så det kommer väl
en ny trasig definition från dem om vi inte ser upp.

--
Måns Nilsson			M A C H I N A

MY income is ALL disposable!