Borta från nätet ett tag...

peter h peter at hk.ipsec.se
Mon Sep 29 21:26:43 CEST 2008

On Monday 29 September 2008 13.33, Artur Grabowski wrote:

> Och sen spenderar man timmar nästa gång man får strömavbrott/hårdvarufel
> för att reda ut röran man har skapat genom att bygga ett frankensteinat
> system.
Man kan ju också göra rätt från början...

> Hm. Bra idé. Nästa gång vi intervjuar någon för sysadmintjänsten som vi
> har utannonserad kommer vi att fråga om upptid på deras hemmamaskiner.
> Är det mer än 6 månader så vet man att de inte kan sköta maskiner på
> ett profesisonellt sätt.
>
> //art
Du menar att vi alla skall boota om periodiskt "bara för att testa " ?
Kul. Låter som Gates filosofi, reboot just in case ..

Naturligtvis kan suspekta system och dramatiska ombyggnader
medföra att man vill köra inte bara omboot utan även power-cycle.

Man kan också prioritera fungerande system där ingrepp görs
"försiktigt" och verifierbart , t.ex. att byta ut BIND. Om
en sysadmin påstår att han måste skapa driftsavbrott för detta
blir jag misstänksam mot vederbörandes kompetens.

Att göra "make world" i tid och otid ökar knappast den totala
tillgängligheten. Men berätta gärna om en kernel-exploit som
har kunnat utnyttjas remote i BSD .

Konsten ligger nog i att kunna göra avvägningen om och när
drastiska ombyggnader skall göras. T.ex i samband med
hårdvarubyten ( som ju ändå kommer ganska tätt ). Och
naturligtvis i att bygga redundans.

"up 593 days"

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )