Krypto frågor... - OBS EJ BSD relaterat!

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Thu Sep 25 15:07:03 CEST 2008

ons 2008-09-24 klockan 22:14 +0200 skrev G Hasse:
> libssh2 finns för att skriva
> klienter - men jag hittar inte något för att göra servrar. OpenSSH
> har inte några utsinglade bibliotek - allt är en stor hög av
> saker som hör ihop...  Hur tar man bort allt lull lull?

Vill du skriva egen klient och server med krypterad kommunikation
däremellan så borde antingen OpenSSL eller Heimdal vara rätt, beroende
på om du vill prata SSL eller GSSAPI ...

Annars borde det gå att använda en vanlig sshd också, det går att stänga
av allt sånt som portforwarding etc, och det går att specificera ett
skal som inloggade användare ska utsättas för (vilket ju kan vara vilket
program som helst med ett consolui).  Fast det är konfiguration i
konfigfil, vill du att binären inte över huvud taget ska inehålla de
bitarna så vet jag inte.

--
Rasmus Kaj <kaj at kth.se>