Krypto frågor... - OBS EJ BSD relaterat!

Noah Williamsson noah at hd.se
Wed Sep 24 22:50:17 CEST 2008

BSD Users Sweden <bus at stacken.kth.se> on on 24 sep 2008 at 22.14 +0200 wrote:
>Vi har en skojig liten device http://www.ipio.nu/ med vars
>hjälp man kan styra saker över IP. Nästa version av denna
>skulle vi vilja göra med en AVR32 och uCLinux. Men vi behöver
>lägga en liten server på burken och kunna styra över publika
>IP nät. Fint tänkte jag - ssh. Men man vill förståss INTE ha
>X11 forwaring, tunnlar och annat. libssh2 finns för att skriva
>klienter - men jag hittar inte något för att göra servrar. OpenSSH
>har inte några utsinglade bibliotek - allt är en stor hög av
>saker som hör ihop...  Hur tar man bort allt lull lull?

> [...]

Dropbear är en nätt liten ssh klient/server, med MIT-style licens och lättläst kod.
De flesta features, inkl x11- och tcpforwarding, kan fimpas via options.h.

Jag är säker på att du relativt enkelt kan hacka om den till att göra det du vill.
http://matt.ucc.asn.au/dropbear/dropbear.html

--
Med vänlig hälsning,
Noah Williamsson