Borta från nätet ett tag...

G Hasse gorhas at raditex.se
Tue Sep 23 14:11:17 CEST 2008

On Tue, Sep 23, 2008 at 12:54:03PM +0200, Artur Grabowski wrote:

> http://www.blahonga.org/~art/diffs/

Jo - den var ju rolig men missar po?ngen helt.

Upptime ?r ett m?tt p?

1) Operativets "robusthet" mot systemadministration
   - Man bootar bara om n?r man byter h?rdvara
2) Kvaliten p? den h?rdvara man valt. Intressant eftersom det
   iblan kan vara sv?rt att f? moderna h?rddiskar att ?verleva
   tv??rsstrecket.

3) Hur bra elf?rs?rjning man har.

Det finns s?kert flera sk?l - men det ?r i varje fall
intressant att hitta intressanta nyckeltal f?r olika
verksamheter. Om man vet att man bara beh?ver starta om
n?r man byter h?rdvara - d? ?r upptime i vart fall ett m?tt
p? hur bra h?rdvara man har.

N?r jag l?ste fysik s? hade jag en lektor som l?rde mig t?nka
i "ytterlighetsprinciper". Det ?r en tankev?ckande ?vning tycker
jag.

                          Vad ?r b?st?
                          ================
starta om                 starta om ibland          aldrig
varje timme                                         starta om

Varje person             Varje land har en         Hela v?rlden
har egen valuta          valuta                    har en valuta

> //art

Göran Hasse

Göran Hasse           email: gorhas at raditex.se  Tel: 019-450105
Raditex AB             http://www.raditex.se
Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
VAT: SE556240058901