flashdisk?

G Hasse gorhas at raditex.se
Mon Sep 8 16:56:48 CEST 2008

On Mon, Sep 08, 2008 at 04:12:09PM +0200, Kenta Berggren wrote:
> Hej
> Idag börjar t.ex. SD minnena bli så stora och snabba att man kan köra ett
> helt OS på dem.

Hm... Jag körde Interactive Unix på 80MB(hårddisk) och 8MB primärminne.

Titta i /etc/defaults/rc.conf - där finns bra flaggor för
flash-diskar.

tmpmfs="AUTO"           # Set to YES to always create an mfs /tmp, NO to
never

t.ex.

> Om man nu skulle göra det, vilken del av filsystemet skall man inte köra
> på kortet?
> Det lär vara så att SD korten klarar av att läsas massa gånger men att
> skrivningen är begränsad.
>
> Jag tänkte att t.ex. /tmp/ och /var skulle kunna ligga i en ramdisk.
>
> Finns det något bra skript som man kolla in eller någon som har erfarenhet
> av att köra BSD från icke hårddisk?

Jag brukar köra på 4MB CF kort och just göra /tmp och /var
minnesfilsystem. Sedan brukar jag inte just slakta något alls... Det är
bara en massa jobb och leder inte någonvart.

> Ha det så bra!
> Kenta

Göran Hasse

Göran Hasse           email: gorhas at raditex.se  Tel: 019-450105
Raditex AB             http://www.raditex.se
Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
VAT: SE556240058901