flashdisk?

Åke Nordin moose at enting.se
Mon Sep 8 16:26:00 CEST 2008

Kenta Berggren wrote:
> Hej
> Idag börjar t.ex. SD minnena bli så stora och snabba att man kan köra ett
> helt OS på dem.

512 MB räckte ganska bra på sin tid också.

> Om man nu skulle göra det, vilken del av filsystemet skall man inte köra
> på kortet?
> Det lär vara så att SD korten klarar av att läsas massa gånger men att
> skrivningen är begränsad.

Modern flash håller rätt länge.

> Jag tänkte att t.ex. /tmp/ och /var skulle kunna ligga i en ramdisk.

Slå av atimes-skrivningen när du monterar filsystemen så klarar du
dig ganska långt. /tmp är bra att köra i ramdisk eftersom den gärna
rensas och/eller omskapas vid boot ändå. /var skulle jag väl vara
litet mer skeptisk till, har sett tillämpningar som inte gillar att
/var/run omskapades varje boot. Då är det bättre att logga över
nätet.

> Finns det något bra skript som man kolla in eller någon som har erfarenhet
> av att köra BSD från icke hårddisk?

<http://www.mindrot.org/projects/flashboot/> är väl det första jag
tänker på, minst en BUSe som är aktiv där.

Det finns fler (flashdist t ex), jag är väl litet OBSD-partisk så det
är de exempel jag kom på först.

--
  .
  Ake Nordin <moose at enting.se> Unix/net geek, Netia.se consultant.