3G USB modem och FreeBSD 7.0?

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Sat May 3 13:20:48 CEST 2008

From: Kenta Berggren <kenta at abc.se>
Subject: Re: 3G USB modem och FreeBSD 7.0?
Date: Sat, 03 May 2008 12:33:41 +0200

Tjena Kenta,

> Hej
> Jag har med bl.a. Fredriks hjälp fått en ppp.conf som klara av
> Telenor+Telia+Hi3G, kvar är Tele2
> MEN det fattas en viktig sak och det är att sätta APN med kommandot
> AT+CGDCONT.
> t.ex. AT+CGDCONT=1,,"internet.telenor.se"
> Hur man fixat ett sådan anrop från ppp.conf vet jag inte.
> Olika APN verkar har olika farter, men det måste jag testa ut.
> Det verkar som om jag inte får samma fart i BSD som i XP med samma dator
> och modem.
> FreeBSD verkar inte få upp farten riktig.
> [...]

Jag finner det lustigt att vi fortfarande använder oss av Hayes kommandon men
med moderna tillägg.

Det du borde göra är att sätta in en USB monitorerings-programvara så att du
kan monitorera vad XP datan gör för något mot mottagaren. Sen försöker du
replikera det på BSD datan. Du kommer förmodligen säga "Aha! Varför tänkte jag
inte på det?" men i alla fall. Glöm inte att avrapportera framgångarna. :)

MVH
Magnus