OT: relays.ordb.org är tillbaka.

peter h peter at hk.ipsec.se
Thu Mar 27 20:11:20 CET 2008

On Thursday 27 March 2008 07.39, Niklas Hallqvist wrote:

> Det är tydligt att det finns en skillnad i målen här, precis som det gör
> i olika
> rättssystem.  En del stater har som praxis att ingen oskyldig skall bli
> dömd, då
> måste man bevisa brottet, det motsvarar väl Måns (och min) inställning
> till hur
> mail skall hanteras. Jag läser hellre 100 spam än missar ett legitimt
> önskat mail.
>
> Om man däremot bara vill se någon sota för brottet, så är det helt ok
> att bojkotta
> [...]

Nu var väl liknelsen lite häftig. Blanda in Adolf och hans mördargäng
för att på något sätt försöka koppla ihop mig med något annat.

Vad jag gör är att jag inte uppmanar till något medborgargarde,
jag gör helt enkelt en lista på "sleasy"-ISP's och ser till att
dessa inte kan leverera spam till mig.
Inte heller tycker jag att liknelsen med justitiemord ens passar.
Det är MIN mailserver(s), det finns ingen rättighet för någon att
deponera mail eller spam i den, det är en ynnest som jag beviljar
vänner och godartade varelser.
Om någon vill använda listan är det fullt Ok, skulle
någon ha synpunkter på enskilda entries så lyssnar jag.
Men jag har full äganderätt till min mailserver och accepterar
helt enkelt inte att någon stoppar hundskit i min brevlåda.

Att påstå att man har någon sorts skyldighet att "läsa ett mail"
är som att hävda att man måste titta även på TV-reklamen.

Jag tar emot mail från alla som inte visat sin ondska. Skulle någon
bli avvisad så säger studsen varför och ger en länk till hur
han/hon skall gå runt sin skitiga ISP.

Jag repeterar : Det finns ingen skyldighet att ta emot mail. Ägaren
bestämmer vad han hon sätter för regler.

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )