IPMI SOL i OpenBSD

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Thu Mar 6 09:32:32 CET 2008

Henrik Holmboe wrote:

> Helst vill jag ha hela boot-förloppet inkluderat BIOS, POST,
> bootloader osv ut på SOL. Jag vill inte bara ha en tty väl inne i
> OS:et. Syftet är att komma åt maskinen i de allra flesta fall när
> problem uppstår, främst ifall man låser sig själv med pf (hej
> Murphy!).
>
> h.

Jag installerade precis OpenBSD 4.3-beta på en Fujitsu-Siemens burk med
IPMI SOL,
och jag förstår nog inte heller vad du menar.  OSet behöver väl inget
stöd för SOL.
IPMI plockar ju ut teckenströmmen från serial-chipet och skickar det via
en nätsession.
På min burk kan denna gå inne i SSH, eller okrypterad som jag antar är
helt ren SOL.

Åtminstone har jag bara slagit på Console Redirection och gjort set tty
com0 i boot.conf,
så funkar det att få ut både BIOS POST och hela boot-förloppet genom SSH
till
management-interfacet.  Superbt.  Dock, i Phoenix-BIOS Console
Redirection får man vara
noga med att inte ha Enhanced Console Redirection på, då com0 inte
probas av /boot om så
är fallet.  Men med Standard Console Redirection funkar det finfint.

Niklas