Ãr FreeBSD nÃ¥got att överge?

Anders Troback freebsd at troback.com
Wed Jun 4 13:18:54 CEST 2008

On Mon, 2 Jun 2008 22:34:35 +0200
peter h <peter at hk.ipsec.se> wrote:

> Jag kör ubuntu på en arbetsplats ( för att andra maskiner på stället
> kör pingviner, och ubuntu förefaller fungera bäst). Men jag saknar
> FreeBSD's sortiment av networking-utilites, jag saknar en
> begriplig configurering/managering av OS-et. Dessutom
> tvingas jag  genomlida gnome och dess förmyndarmentalitet ( med det
> kan man ju inte skylla ubuntu för).
>
> Jag har ( mest för att testa ) provat freebsd på nyare proliant
> och tycker att det går igång snabbt och enkelt både för AMD och intel
> dito. På samma ställe kör man linux-kluster ( både 2.4 och 2.6) och
> [...]

Jag har provat lite GNU/Linux fram och tillbaka men faller alltid
tillbaka till FreeBSD!

För mig känns FreeBSD mycket snabbare, stabilare och lättare att
administrera! Ett Linux system känns lite mer flummigt medan BSD
system är mycket mer strukturerade vilket passar mig mycket bättre!

Just nu kör jag Gentoo Linux på min "hemma" dator och på min primära
arbetes dator på jobbet. Den enda anledningen till att jag kör det
hemma är att min sambo vill a flash! Anledning till att jag kör det på
jobbet är att jag behöver vmware-server-console!

Så fort flash funkar i FreeBSD kommer jag att byta hemma och om jag
kan fixa vmware-server-console på något sätt kommer jag även att byta
på jobbet!

Vad det gäller servrar så är det ingen tvekan vad man ska köra! BSD är
mycket bättre an Linux. Den enda fördelen med Linux är att tillverkare
har stöd för Linux medan de aldrig har hört talas om BSD...

Andra saker som gör att jag tycker bättre om BSD är att man kan lättare
göra egna saker som tex. mini installationer på CF kort, installera på
datorer med lite minne m.m.!

Så för mig är inte FreeBSD något att överge, tvärtom!!!

--
Anders Trobäck
http://www.troback.com/