FreeBSD-cluster

Michael Widerkrantz mc at hack.org
Tue Jun 3 08:28:20 CEST 2008

Jörgen Städje <jorgen at qedata.se> writes:

> Jag har en artikelidé till Techworld. Finns det någon som byggt
> clustermaskiner, a la superdatorer, med FreeBSD? Och i så fall varför?

Inte superdatorer, direkt, men renderingsfarmen till filmen /The
Matrix/ har jag läst skall ha varit FreeBSD-baserad. Pressrelease från
1999:

  http://www.freebsd.org/news/press-rel-1.html

Lite googling ger bland annat texten "Reflections on Building a
High-performance Computing Cluster Using FreeBSD" som lades fram av
folk från Aerotech Corporation på AsiaBSDCon förra året, men den har
du bergis redan hittat själv:

  http://2007.asiabsdcon.org/papers/P02-paper.pdf

Tidigare presentation från samma människor:

  http://people.freebsd.org/~brooks/papers/bsdcon2003/

Stevens Institute of Technology har ett kluster byggt på NetBSD:

  http://www.cs.stevens.edu/hpcf/

Inte vad du frågade efter, men kanske intressant.