Ãr FreeBSD nÃ¥got att överge?

peter h peter at hk.ipsec.se
Mon Jun 2 22:34:35 CEST 2008

On Sunday 01 June 2008 23.04, G Hasse wrote:
> Hej!
>
> Nu har jag i snart en månad kört Ubuntu. Och jag ställer
> mig frågan: Är det dax att överge FreeBSD? Allt bara funkar.
> Utan problem och utan en massa strul. Visst är det kul att
> kompilera ihop alla program - men när man inte upplever att
> detta behövs... Det är inte lätt att lämna en gammal trotjänare
> bakomsig - men jag är nog lite benägen.
>
> Hur många av FreeBSD avatarerna kör både någon ny modern Linux
> (som Ubuntu) och FreeBSD?

Jag kör ubuntu på en arbetsplats ( för att andra maskiner på stället
kör pingviner, och ubuntu förefaller fungera bäst). Men jag saknar
FreeBSD's sortiment av networking-utilites, jag saknar en
begriplig configurering/managering av OS-et. Dessutom
tvingas jag  genomlida gnome och dess förmyndarmentalitet ( med det
kan man ju inte skylla ubuntu för).

Jag har ( mest för att testa ) provat freebsd på nyare proliant
och tycker att det går igång snabbt och enkelt både för AMD och intel dito.
På samma ställe kör man linux-kluster ( både 2.4 och 2.6) och jag är
starkt besviken på 2.6 och dess förmåga att köra slut på minner och stendö.
Inte heller finns några vettiga verktyg att se vad maskinerna håller p
med ( top verkar vara det mest avacerade ) .

Så visst ligger freebsd några år före, även om avståndet har minskat.

Största skillnaden ligger kanske i att installera en maskin, där är man igång
på någon timma inklusive kerner sources ( och en eventuell rebuild), för
att få upp samma miljö i centos eller dead-rat verkar det ta dagar ...

ubuntu kanske är bättre, det har jag ingen erfarenhet av.

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )