SV: Ãr FreeBSD nÃ¥got att överge?

Emil Isberg emil at pyttemjuk.se
Mon Jun 2 11:30:19 CEST 2008

G Hasse skrev följande den 1a juni 2008:
> Nu har jag i snart en månad kört Ubuntu. Och jag ställer
> mig frågan: Är det dax att överge FreeBSD? Allt bara funkar.
> Utan problem och utan en massa strul. Visst är det kul att
> kompilera ihop alla program - men när man inte upplever att
> detta behövs... Det är inte lätt att lämna en gammal trotjänare
> bakomsig - men jag är nog lite benägen.
>
> Hur många av FreeBSD avatarerna kör både någon ny modern Linux
> (som Ubuntu) och FreeBSD?

Å nej, flamebait. En ärenderad som denna kan ju knappast vara något annat.
;-)

För att svara på dina frågor:
Nej, FreeBSD utvecklas enormt mycket hela tiden och man ska absolut inte ens
fundera på att helt överge det.

Det enda jag inte ännu har lyckats med är att ha FreeBSD (eller OS-X) på är
en laptop, men det beror mest på att jag inte skaffat mig någon lämplig
laptop. :-)

Jag kör FreeBSD, OpenBSD, Linux/Ubuntu, Linux/Slackware, Vista, XP samt en
DOS 6.22/Win 3.1. Jaja, de jag använder aktivt är FreeBSD (server), Vista
(lekos) och XP (lekos/photoshoppande/utvecklingsmiljö).

När jag uppgraderade min mors dator installerade jag dock Ubuntu med vissa
anpassningar för att vara mer likt Windows XP, men jag verkar få ge upp det
projektet. :-(

Notera dock att du kan uppgradera/utöka FreeBSD även utan att kompilera
något. I och med de senaste arbeterna med snap-uppgraderingar så kan du till
och med uppgradera kärnan och disten utan att kompilera något (så länge som
du använder dig av RELEASE eller STABLE). Och jag tror inte att jag
egentligen behöver nämna färdigkompilerade paket (som alternativ till att
använda ports).

Mvh
Emil Isberg