Är FreeBSD något att överge?

Martin Nilsson martin at mullet.se
Mon Jun 2 07:57:07 CEST 2008

G Hasse wrote:
> Hej!
>
> Nu har jag i snart en månad kört Ubuntu. Och jag ställer
> mig frågan: Är det dax att överge FreeBSD? Allt bara funkar.

Som genereringen av ssl nycklar?  Sorry kunde inte låta bli...

Vill man ha något unix-likt "som bara fungerar" så väljer jag mycket
hellre OS-X än Linux till min bärbara eller arbetsstation.

Som server kör jag FreeBSD om jag skall sköta den, om någon annan tar på
sig administrationen så kan jag acceptera Linux :-)

Min erfarenhet såm hårdvaruleverantör är att det är mycket lättare att
jobba med FreeBSD på ny hårdvara än Linux. Drivrutinerna som behövs till
Linux finns i bästa fall i den allra senaste kernelen och den funkar
inte med alla knepiga patchkits som folk vill köra som vserver osv.
Att den inte finns som default i någon distribution är självklart så då
måste man hacka ihop en egen boot-miljö bara för att kunna hitta både
hårddisk & LAN samtidigt...

Mvh,
Martin

---
Martin Nilsson, CTO & Founder, Mullet Scandinavia AB, Malmö, SWEDEN
E-mail: martin at mullet.se, Phone: +46-(0)708-606170, Web: www.mullet.se

Our business is well engineered servers optimized for FreeBSD & Linux