Icecast 2 m.m.

Janne Johansson jj at it.su.se
Mon Apr 7 08:49:50 CEST 2008

Kenta Berggren wrote:
> Hej
> Jag drog ingång i en Icecast2 server här hemma.
> Funkar så där. Nu undrar jag hur mycket man kan lasta ut på
> ett Gbit/s Etheren kort? 600 Mbit/s ?
> Och hur gör man om man ställer upp 2 icecast server som skall last dela?

Det är väl i princip väldigt simpla tcp-streams som man lastdelar som
all annan simpel tcp. Sätt nån/några maskiner framför som skickar
klienter till slumpmässig bakändestreamer och behåller klienten på den
så länge som möjligt.

Det går säkert alldeles utmärkt att göra DNS-RR också, med relativt kort
TTL, mediaklienter tar inte så illa vid sig av att få koppla upp sig
igen ifall streamen faller bort.