"3 Bredband" och FreeBSD

Robert Malmgren rom at romab.com
Thu Sep 6 23:33:09 CEST 2007

Peter Schuller wrote:
> Tjoho,
>
> är det någon som har koll på hur USB-modemen och dylikt fungerar i FreeBSD? Nu
> kör jag DUN över Bluetooth med mobil, men vore smidigt med dedikerad pryl i
> laptopen. Frågan är ju dock vad som fungerar. Är USB-modemen hyffsat
> standardiserade så man kan semi-anta att det kommer fungera? Någon som har
> koll?

Min kewla kollega Andreas lyckades pilla igång det hela med en
linuxdator utan några direkt problem. Han hade den goda smaken att göra
en lite mini-howto, som här är bifogad. Framförallt så kan väl kanske de
diverse parametrarna map AT-kommandon  och liknande vara av intresse:

kör man någon kernel före 2.6.20 (eller .21 kommer ej ihåg) så måste man
uppdatera eller patcha. skitjobbigt. jag kör lyckligtvis en topmodern
distro med den senaste kerneln jämt, ås det var inget problem.

För att sedan få det att fungera utan att få hjärnblödning måste man
använda wvdial.

wvdial -C /etc/wvdial.conf

så här ser wvdial.conf ut:
[Dialer Defaults]
Init2 = ATZ
Init3 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
Stupid Mode = 1
Modem Type = Analog Modem
ISDN = 0
Phone = *99***1#