Copyright på AACplus?

Fredrik Lindberg fli at shapeshifter.se
Wed Oct 24 12:17:31 CEST 2007

Kenta Berggren wrote:
> Hej
> Jag hittade källkoden tilll aacplus i FreeBSD ports, men jag är mycket
> fundersam på copyright filen i den.
> Att Coding Technologies har tagit fram grundkoden är nog klart men vad
> gäller den kod som nu finns bland ports framgår inte.
> Någon som vet vad som då gäller?
> http://www.freebsd.org/cgi/url.cgi?ports/audio/aacplusenc/pkg-descr
> Ha det så bra!
> Kenta

Står att den använder källkod från 3gpp.org (på samma sätt som
audio/libamrnb och audio/libamrwb).
Licensvillkoren från 3gpp är minst sagt svårtolkade med en diverse
patent och licenser inblandade (ofast från flera olika tillverkare).

Coding technologies refererar till Via Licensing för att licensiera
användandet av MPEG-4 ACC.

http://www.vialicensing.com/licensing/MPEG4_FAQ.cfm?faq=1#1
http://www.vialicensing.com/licensing/MPEG4_fees.cfm?product=MPEG-4AAC

Så de tillgängliga referensimplementationerna må vara "public domain",
(jag har aldrig hittat någon copyright-notis i någon källfil) men för
att i kunna använda implementationen måste man ha en licens då det är
patenterad teknologi (mjukvarupatent? i vilka länder har det laga
kraft?). Påminner lite om MP3 och Fraunhofer.

Är det något seriöst projekt bör du nog konsultera med en advokat.

Fredrik