ZFS

Jon Otterholm jon.otterholm at ide.resurscentrum.se
Thu Nov 22 16:05:38 CET 2007

Hej.

Man har ju varit lite sugen på att börja labba med ZFS en längre tid och
har äntligen fått tid att börja "sparka på däcken" lite. Sitter som
många andra i med ett AD i botten och drömmer om att kunna ha valda
delar av storage på FreeBSD med ZFS som filsystem.
Som jag ser det så har jag 2 alternativ:

1. FreeBSD + ZFS + ISCSI. Bygga enheter på FreeBSD-maskinen och ansluta
till dessa via ISCSI från W2k3-burkarna.

2. FreeBSD + ZFS + SAMBA3. Integrera en Samba i AD och skapa alla Share
i Samba.

Någon här som har erfarenhet av detta? ISCSI finns ännu inte i base om
man kör FreeBSD (i NetBSD har man detta, men då får man ingen ZFS). Är
det någon som kör ports/net/iscsi-target/?

//JO