Spamblocking av ISP's fungerar !

Åke Nordin moose at stacken.kth.se
Tue May 29 01:15:02 CEST 2007

Peter Håkanson wrote:

> Den som hängt med så här länge inser naturligtvis att jag talar om
> "riktiga mail" som fastnat i blocklistan medan måns helt snöar
> in på debattpoäng.  Spm som blockar struntar vi bägge i.

Vad du verkar vägra att förstå (det kanske förstör din omsorgsfullt
uppbyggda argumentation ?) är att den andel av allt spam som faktiskt
sänds av en riktig mailserver är mycket mindre än andelen falska
positiver du aldrig märker att du missar med din metod. Dvs det
existerar knappt att någon "avsändare" blir "notifierad". Det enda
du uppnår är att du omedelbart frigör spambottarnas kapacitet så de
kan ge sig på nästa mål.

> Säger måns. Vad säger bill ?

Bill säger "byt ut all mail till min fina certifierade lösning
där alla avsändare måste ha M$-certifikat som talar om att de
är ute i Goda Avsikter" när de spammar skiten ur dig. Eller
något liknande, jag slutade läsa den haverirapporten rätt fort.

Jag kör grålistning. Ännu så länge fungerar det lysande, dessutom
sänker det spammarnas prestanda när man kombinerar det med
"stammande" SMTP-dialog.

Och om du fortsätter att tro att du har en universell lösning
på spamproblemet och berättar för folk att det är en jättebra
ide att dela upp nätet i balkaniserade enklaver, och dessutom
torgför det till fel människor med för mycket inflytande, så
kan du faktiskt ha sönder nätet för fler än dig. Om inte annat
så inbillar jag mig att folket på bus är fel publik för den
typen av villfarelser.

> Jag lever i en praktisk värld, där man kan applicera lösningar
> som fungerar. Jag bryr mig fakriskt inte om vad olika teoretiker
> säger ( man kan oftast hitta stöd för en åsikt bara man letar
> lite). Att nyttja blocklista för att blockera kända spammare
> eller nät som har noll koll är en sådan metod.

Alltså, Måns är inte elak. Inte i den här sagan. Och han är sist av
allt någon missledd teoretiker. Din lösning är sämre än grålistning,
framförallt genom att du vad jag förstår aldrig pensionerar dina
spärrar. Gör för all del så om du vill men ge faan i att försöka
få resten av världen att följa ditt exempel.

> Var det inte fundamentalisten deng som myntade uttrycket "det spelar
> ingen roll om katten är svart eller vid så länge den fångar råttor"

Lustigt att du låter en kommunistmetafor belysa kvaliteterna i
dina resonemang. Ovanligt passande, faktiskt.

> Javisst. ISO networking är en, IPv6 en annan. Blind fundamentalism en tredje

Passande jämförelse. En annan jämförelse som osökt kommer för mig
har med ögon, grand och bjälkar att göra.

--
 .
 Ake Nordin (moose at stacken) Unix/net geek, independent consultant.