Spamblocking av ISP's fungerar !

Peter Håkanson peter at ipsec.se
Mon May 28 09:53:02 CEST 2007

On Sunday 27 May 2007 12:38, you wrote:
> [...]
>
> Avsändaren är inte innehavaren av maskinen. Ingen läser postmastermail
> hos spammare. Spammaren köper cpu-tid hos botnät, sitter inte på egen
> sladd. Meningslöst argument.

> Om du tror att spammaren har en sendmail/postfix/exim/vfsh med en kö som
> han mödosamt och samvetsgrant betar av så är du illa felinformerad. Du
> står emot en trådad applikation med en whileloop i var tråd som betar av
> en lista på mailadresser som bakas ihop med en mailbody. 400-svar
> ignoreras och så går man vidare. Det är bäst ROI på spammningstiden
> så.  Din fiffighet förloras i jakten på marginaler.

Den som hängt med så här länge inser naturligtvis att jag talar om
"riktiga mail" som fastnat i blocklistan medan måns helt snöar
in på debattpoäng.  Spm som blockar struntar vi bägge i.

Säger måns. Vad säger bill ?

> Ja, och du inser inte vidden av dina handlingar. Tycker jag. Dina argument
> avslöjar att du har borrat in dig på ett enda problemområde och till
> varje pris ska Lösa Problemet, kosta vad det kosta vill.  Lite som att
> utvinna olja ur sand eller skiffer, se
> <http://web.telia.com/~u67801751/ssab.pdf>.
Jag lever i en praktisk värld, där man kan applicera lösningar
som fungerar. Jag bryr mig fakriskt inte om vad olika teoretiker
säger ( man kan oftast hitta stöd för en åsikt bara man letar
lite). Att nyttja blocklista för att blockera kända spammare
eller nät som har noll koll är en sådan metod.

Var det inte fundamentalisten deng som myntade uttrycket "det spelar
ingen roll om katten är svart eller vid så länge den fångar råttor"

> Pyrrhussegrar som man inser implikationerna av är illa nog. Pyrrhussegrar
> som vinns med huvudet i sanden är rena katastrofen.

Javisst. ISO networking är en, IPv6 en annan. Blind fundamentalism en tredje