Att använda Compac Flash minne som hårddisk?

Thomas Nyström thn at saeab.se
Tue May 22 11:05:47 CEST 2007

Mors!

Jag har gjort en produkt som bygger på FreeBSD, Geode-CPU och CompactFLASH.
Fungerar alldeles ypperligt. Jag gjorde en presentation om det på Stacken
för drygt två år sedan (http://www.stacken.kth.se/~thn/inbyggdfreebsd.pdf).

Det enda man skall tänka på är att inte skriva för mycket till FLASH-korten.
FLASH-teknologin har en begränsning i hur många gånger man kan radera
ett block (eller en sektor). Typiskt skulle jag säga att /tmp och /var
skall bo i en ram-disk eftersom det kan skrivas mycket där. Tänk på att
om du monterar disken RW men inte applikationen skriver så kommer det
att skrivas info till inoderna med access-tid på filerna. Det kan man slå
av med en flagga (som jag inte minns vad den heter) eller så monterar man
diskarna RO så slipper man det.

Du kan också titta på http://www.soekris.com, han har en hel dröse med
olika små-kort för att köra FreeBSD med CompactFLASH.

/thn
[som är elektronikkonstruktör och inte kan något om datorer]