Gamla X kunskaper

Mike Daemon mike.daemon at gmail.com
Fri Feb 2 00:34:12 CET 2007

On 2/2/07, G Hasse <gh at raditex.se> wrote:

> Jo jag har provat det. Och med xauth programmet ska man kunna
> skriva records för de maskiner som får komma åt X-servern. Men
> jag lyckas inte...
>
> --
> Göran Hasse

> Göran Hasse            email: gh at raditex.se     Tel: 08-6949270
> Raditex AB             http://www.raditex.se    Fax: 070-??????
> Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
> 131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
> VAT: SE556240058901

är det xforwarding du vill åstakomma "helt enkelt", hade lite problem
med det för ett tag sen.. och kom då fram till:

1. jag behövde xauth på servern också(del av xorg-clients)
2. xforwarding i sshd
3. xauth extract - $DISPLAY | rsh otherhost xauth merge -
4. ssh -X remotehost

höll på att försöka kopiera magic-keyn ett tag där med xauth utan
lycka.. tills jag kom på att det inte finns någon sådan hos en
användare som aldrig har startat X lokalt ops.. ;)

'xauth list' kan man ju använda också.. så ser man alla nycklar.. sen
kan man titta i 'man xauth' om man är mer nyfiken.

/ Mikael