Spamblocking av ISP's fungerar !

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Thu Aug 30 09:48:04 CEST 2007

Jag får lov att hålla med Måns/Magnus med flera här.

Att definiera seriositet beroende på var man har sin tjänst känns
konstigt.  I min värld är en oseriös MTA, en som beredvilligt skyfflar
spam, trots kännedom därom, oavsett vilket nät den befinner sig i.
Är jag en oseriös polis, om jag jobbar i samma polisdistrikt som en
mutbar dito?

Att inte kunna nå alla sina adressater från sin MTA p.g.a.
att man har en fullständigt legitim IP-adress är mycket frustrerande.
Vi har t.ex. kunder som sitter på något DHCP-nät ute i bushen och då
och då inte kan nå folk p.g.a. att en tidigare innehavare av IP-adressen
varit dum och hamnat i en svartlista.

Då får man lösa det med att de tunnlar mailen till oss, eller någon
annan, men det är ju plåster om något, och skapar bara mer belastning på
nätet, eller att forcera fram en ny IP-adress från DHCP-servern om man
lyckas med det. Hur som kostar det dem extra pengar, för de klarar inte
av sådant själva.

Är det ett "no-no" att vilja hantera sina utgående köer själv?  Jag
gillar inte att jag hemifrån förväntas skicka till min ISP's utgående
SMTP-server, där jag inte kan bevaka mitt mails leveransstatus.
Ja då återstår tunnling till en annan MTA som ligger lite mer "up-town"
som jag har kontroll över.  Alla har dock inte optionen att ha ett
andraboende på fin adress.

Problem som stammar ifrån förekomsten av sådan här filtrering har
iallafall åsamkat mig onödig tankeverksamhet för att sätta upp
nödlösningar som inte borde vara nödvändiga.

Jag är dock lite pragmatisk. Grålistning, och även asiatisk filtrering,
kör jag på min 2ary MX, där tycker jag det är helt OK.  Många spammare
går ju direkt till högre MX.  Och har jag gjort fel val där få de
försöka igen senare på primären där de kommer att accepteras.

Dock har jag inte viljat slå på GL på vår 1ary ännu, eftersom det kan
försena affärskritisk mail för någon av våra mailkunder (vi hostar mail
för en del av våra kunder, dock inte speciellt omfattande, bara några
hundra konton.  Skulle spamproblematiken bli för stor, att vi inte
hinner filtrera på innehåll, får jag väl ta upp diskussionen om GL med dem.

spamassassin funkar nog rätt bra, jag körde fram lite statistik ur min
spamkorg, och noterar att spam fortsätter att drösa in, jag trodde jag
låg på enbart ett par tusen spam bortfiltrerade per dygn, men de senaste
dagarna har jag faktiskt fått bort i runda slängar 15000 (!) spam per
dygn (till bara mitt konto, alltså) med det filtret.  Visst några
slinker igenom fortfarande, men inte mer än vad jag kan hantera.

Är det förresten någon som vill ha en kopia på mina spam? har väl en
tvåhundra foldrar med 10000 i varje.  Kan ju vara bra om man vill testa
spamfiltertekniker :-)

För mig hamnar nog port 25 filtrering i samma låda som NAT.  Något man
måste leva med, men som ställer till en massa extra problem.

Niklas