Spamblocking av ISP's fungerar !

peter h peter at hk.ipsec.se
Wed Aug 29 21:54:20 CEST 2007

On Wednesday 29 August 2007 21.42, Måns Nilsson wrote:
> --On onsdag, onsdag 29 aug 2007 20.40.02 +0200 Peter Håkanson

> Du, jag sänder från ADSL-space. port 25 är öppen utåt. Nu använder
> jag inte den vägen, för det finns för många filterfascister som
> blockerar port 25. Jag går via SMTP-relä på jobbet och kör submit över
> SSL till den.  Men poängen är att du _inte_vet_ om det befinner sig
> seriösa MTA'er där.
Du som seriös använder inte ADSL-space för mta. Det säger väl en hel del ?

> Nej. Du stänger dörren för dem som går med vänster fot först uppför
> trappan, dvs du tar ett helt irrelevant indatavärde och fattar beslut på
> det. Att det _råkar_ funka ibland är inte en ursäkt för att göra fel.
> Din liknelse skulle passa bättre med Spamassassin kallad från Milter
> innan man säger
> "221 2.2.0 OK." i slutet av  SMTP-transaktionen, dvs du kollar vad det är
> för budskap och kastar _först_därefter_ ut Jehovas.  Inte ens en subtil
> skillnad.
Jämförelsen haltar. Jag öppnar inte för folk som inte knackar
ordentligt, eller som kommer från dynghögen ( känns på lukten
innan jag ens öppnar)

> Bara 100? Det är vad jag får medan jag sitter på bussen mellan jobb och
> hemma.  Du har inte ett mailproblem, sluta ha sönder Internet.

Har man så långsamma bussar där du bor ??

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )