Spamblocking av ISP's fungerar !

Peter Håkanson peter at ipsec.se
Wed Aug 29 20:40:02 CEST 2007

On Tuesday 29 May 2007 00:51, you wrote:

> Vad du verkar vägra att förstå (det kanske förstör din omsorgsfullt
> uppbyggda argumentation ?) är att den andel av allt spam som faktiskt
> sänds av en riktig mailserver är mycket mindre än andelen falska
> positiver du aldrig märker att du missar med din metod. Dvs det
> existerar knappt att någon "avsändare" blir "notifierad". Det enda
> du uppnår är att du omedelbart frigör spambottarnas kapacitet så de
> kan ge sig på nästa mål.
Jag vägrar inte att förstå, övertyga mig gärna. Men vad är problemet ?
Spammare läser inte ( eller får aldrig mina 5xx )Däremot kommer
verkliga avsändare som använder fungerande MTA att nås av 5xx, och
kan agera. Upplys mig gärna om bristen i detta.

> Bill säger "byt ut all mail till min fina certifierade lösning
> där alla avsändare måste ha M$-certifikat som talar om att de
> är ute i Goda Avsikter" när de spammar skiten ur dig. Eller
> något liknande, jag slutade läsa den haverirapporten rätt fort.
>
> Jag kör grålistning. Ännu så länge fungerar det lysande, dessutom
> sänker det spammarnas prestanda när man kombinerar det med
> "stammande" SMTP-dialog.
Grålistning lär fungera helt ok. Har dock inte testat själv ännu.
Jag kör naturligtvis "DELAY" på mottagandet, samt blockar
"premature greetings".

> Och om du fortsätter att tro att du har en universell lösning
> på spamproblemet och berättar för folk att det är en jättebra
> ide att dela upp nätet i balkaniserade enklaver, och dessutom
> torgför det till fel människor med för mycket inflytande, så
> kan du faktiskt ha sönder nätet för fler än dig. Om inte annat
> så inbillar jag mig att folket på bus är fel publik för den
> typen av villfarelser.
Jag delar av de delar av nätet som består av hackade hemdatorer
och säger "från dessa vill jag inte ha spam"( seriösa MTA befinner
sig inte i denna delen av universum.) Om till ävertyrs någon
missledd seriös sänder från "ADSL-universe" nås han/hon av min 5xx och jag
kan "whitelista".
Men jag tycks inte umgås med missledda amatörer.

Jag skulle uttrycka det som att "jag håller mördarsniglarna utanför
min trädgård men släpper in ekorrarna. Kriteriet är : 2-10 cm , klibbig
och brun : hindra.

Vidare håller jag min ytterdörr låst, knackar någon på som vill
traggla bibel eller sälja något junk så stänger jag vederbörande
ute. Jag väljer själv vem jag släpper över tröskeln, min dörr
mina regler. Samma med SMTP.

> Alltså, Måns är inte elak. Inte i den här sagan. Och han är sist av
> allt någon missledd teoretiker. Din lösning är sämre än grålistning,
> framförallt genom att du vad jag förstår aldrig pensionerar dina
> spärrar. Gör för all del så om du vill men ge faan i att försöka
> få resten av världen att följa ditt exempel.
Jag har timestamps på dem, men har hittils bara plockat bort några
få. Varför skulle jag ta bort dem ? De är ju fortfarande ADSL/CABLE
eller liknande.

> Lustigt att du låter en kommunistmetafor belysa kvaliteterna i
> dina resonemang. Ovanligt passande, faktiskt.
Ja, inte sant ?

> Passande jämförelse. En annan jämförelse som osökt kommer för mig
> har med ögon, grand och bjälkar att göra.
Har inte intresserat mig för den delen av mytologin. Men jag
undrar fortfarande vilka riktiga mail jag missat ( hade jag inte
filtrerat skulle nog lika många ha försvunnit ändå i desperationen
som uppstår med 100 mail i inboxen och det är sent på kvällen...)

--

Peter Håkanson               Phone     +46707328101       Fax +4631223190
IPSec sverige                  Email      peter at ipsec.se
"Safe by design"              Address    Bror Nilssons gata 16  Lundbystrand
                                     S-417 55  Gothenburg   Sweden