Ubuntu vs PC-BSD

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Mon Aug 27 17:07:37 CEST 2007

From: Daniel Gustafsson <daniel at hobbit.se>
Subject: Re: Ubuntu vs PC-BSD
Date: Mon, 27 Aug 2007 22:20:23 +0200

> Nja, så farligt mycket flame vet jag om inte det var.. Jag tror att
> poängen Janne Johansson ville göra var att SMP prestanda måste
> diskuteras i ett sammanhang för att ge ett korrekt svar. En
> databasserver skiljer sig drastiskt i systembelastning från en
> filserver som i sin tur skiljer sig från en brandvägg etc. Ett bra
> ställe att starta för att läsa mer om ämnet (utöver docs på freebsd.org
> såklart) kan vara Jeff Robersons blog där han skriver om sina projekt
> som har många beröringspunkter med SMP skalbarhet (och han jämför ofta
> med Linux).

> [...]

Ett ännu bättre sätt att börja diskutionen är att berätta vad det är för SMP
applikation(er) som tänktes på. Då kanske vi skulle kunna få en diskution som
skulle bli både givande och intressant för flertalet listmedlemmar.

Men även om man lyckas artikulera någorlunda vilken SMP applikation man har i
åtanke så kan jävulen ligga i detaljerna så det är inte bara vilket OS som är
bäst, utan handlar också väldigt mycket om hur man utnyttjar olika features,
vilken arkitektur man har (processor, cachear, cache-logik, minnesstruktur,
minnesbandbredder osv). Har man en avancerad burk så kan olika processor-
kärnor ha olika bandbredd emellan sig och då blir partitioneringen intressant,
å i vilket minne ligger det egentligen OSV. Ja, det här kan diskuteras till
dödagar. :-) Eller så är problemet trivialt att separera upp och då är det nog
ganska enkelt att diskutera och valet av OS kanske inte handlar så mycket om
SMP detaljer utan om annan preferens.

MVH
Magnus