Nu är det dax att välja bärbar

Fredrik Lindberg fli at shapeshifter.se
Thu Sep 21 22:26:19 CEST 2006

G Hasse wrote:
> Hej!
>
> Detta är absolut en BUS fråga!
>
> Nu verkar bärbara med flera processorer vara prismässigt
> överkommliga.

Flera processorer i bärbara?, eller är det flera kärnor
(dual core/core duo/etc..) du menar?

> Men vad ska man välja när man vill
> köra FreeBSD?

Om du inte sett den förut så finns
"The FreeBSD Laptop Compatibility List" som är en ganska omfattande
lista över hur bra/dåligt bärbara fungerar med FreeBSD.

http://gerda.univie.ac.at/freebsd-laptops/

> Jag skulle gärna vilja ha en som det är lätt att byta
> hårddisk på. (Utan att behöva ta fram skruvmejslar och
> spett).

En skruvmejsel får du nog acceptera att plocka fram,
på de bärbara jag varit i kontakt med (ibm, compaq) så
sitter släden med en skruv sen sitter disken fast i släden
med 4 skruvar. Att byta hårddisk tar max 5 min, har man
aldrig gjort det förr kanske det tar 10-15 min.

Fredrik Lindberg