Höstrusk: UPS i NetBSD

Anders Lindgren ali at df.lth.se
Mon Oct 30 10:19:33 CET 2006

On Mon, 30 Oct 2006, Martin Nilsson wrote:

> En sak att tänka på när det gäller billiga effektmätare av den typ som
> Clas i sjön säljer är att de mäter OK vid belastning men saker som bara
> drar några enstaka W ger helt tokiga resultat. Jag har provat att
> seriekoppla några effektmätare och mäta på en avstängd dator, resultaten
> kan variera mellan 0 och 40W trots att det ju är samma energi alla mäter!

   Hrrm, det var väldigt stort felintervall. :-) Jag såg spontant inga
konstigheter -- med reservation för eventuella konstanta fel så var den
väldigt konsekvent, så det fladdrar iaf inte. För att slippa dra sladdar
som ett mufflon så var det ackumulerad effekt jag mätte; jag kopplade in
U10:an + växlar och modem m.m. -- när de sedan stabiliserat sig startade
jag nästa pryl och kollade vad effekt-spiken blev innan det stabiliserade
sig igen. Upprepa. :) Det bör såfall ha minskat ev. transienta fel i det
här sammanhanget.

   Som det ser ut nu så lutar det iaf åt 2st APC CS650, vilket även med ett
mätfel på 40-50W bör innebära en överdimensionering på c:a 100%. Då får
man lite mer batteritid och marginal att koppla in fler saker på UPSade
uttag.

   Espressomaskinen och kaffekvarnen blir värre, där krävs iaf 1500W! ;-D

/ali:)