Re: ADSL + brandvägg nätdesign

Johan Allard johan at allard.nu
Tue Nov 28 12:33:42 CET 2006

On 28/11/2006, at 8:36 PM, Håkan Olsson wrote:

> Jag hjälpte för en tid sedan en kund med ett aningen enklare problem;
> att koppla ihop två byggnader på nivå två, dvs ett transparent
> "bryggat" IPsec-VPN över egen fiber.
>
> Saker som märktes snabbt var bl.a inloggningsproblem (M$ fattar
> fortfarande inte fragmenterade "inloggningspaket" -- nätprotokoll är
> visst svårt...).
>
> Lösningen var att använda fragment-reassemble och no-df:
>
>    scrub in on gif0 all fragment reassemble
>    scrub in on fxp0 all no-df
>    pass all
>
> fxp0 var bryggans koppling mot "byggnaden", gif0 (bryggat med fxp0)
> [...]

Visst är det intressant att så "enkla" problem skall vara så svåra.
Frågan är ju fortfarande varför ett billigt ADSL modem kan göra något
som inte ett så avancerat os som OpenBSD kan, eller är det så att vi
försöker göra saker svårare än vad de är? Jag har iallafall inte
utrustning att lyssna på telelinan för att se om kanske vartenda
paket som lämnar modemet är fragmenterat eller om de håller på med
något annat som gör att det här bara fungerar. Hmm, det skulle iofs
gå att skicka stora paket från utsidan tillbaka in och se om de
kommer fragmenterade tillbaka. Det går väl att lita på att ADSL modem
i allmänhet inte har en "scrub in all fragment reassemble" utan om
paketen väl fragmenteras så levereras de säkert så.

Och Niklas - jag tycker iallafall att du har gjort tillräckligt, och
du också Håkan! Hmm, inser just hur mycket jag saknar att träffas då
och då och dricka pilsner och ljuga om viktiga saker...

//johan