Spamfilter

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Mon Nov 20 00:06:07 CET 2006

From: G Hasse <gh at raditex.se>
Subject: Re: Spamfilter
Date: Mon, 20 Nov 2006 00:51:17 +0100

> Jag håller med. Jag installerade sendmails grå-filter och slapp
> genast 70-80% (?) av alla spam. Grålistning är en mycket bra
> början!

En del har rapporterat ännu större reduktioner. Jag tror faktiskt att många
kan många gånger nöja sig med en greylister. Om de fortfarande tycker att de
lider så är ett rent spam-filter nästa steg. Vinsten med att göra på detta vis
är att man slipper underhållsjobbet som en spam-glufsare kräver och man kanske
ändå får en hållbar situation. Automat-nedladning av SPAM regler kan vara ett
annat sätt att hålla nere mängden manuellt jobb. En virus-scanner kanske kan
vara bra om man har Windows-användare också.

MVH
Magnus - som för övrigt bjöd PHK på middag och öl igår