Geli och usb minne

Micke A knorpen at gmail.com
Sun Nov 5 00:41:46 CET 2006

Hej

Har installerat fbsd 6.1, har en disk sedan tidigare med geli
kryptering. Inga problem att "låsa" upp krypteringen med den gamla
nyckeln.

Men nu har jag skapat en ny nyckel, utan lösenord. Har tänkt att
montera ett usb minne men nyckeln, så jag inte behöver peta in ett
lösen manuellt.

Problemet är att systemet försöker läsa in nyckeln innan systemet har
monterar usb minnet.

Har lagt in :

geli_device="ad2s1c"
geli_ad2s1c_flags="-p -k /usbminne/nyckel.key"

Men som jag nämde tidigare, /usbminne/ blir inte monterat i tid,
lägger jag nyckelt t.ex under /boot/ så är det inte några problem, men
så vill jag inte ha det.

Några förslag ?

--
// Micke