Fel i kod

Joel Dahl joel at FreeBSD.org
Wed Mar 22 16:52:46 CET 2006

On Wed, 2006-03-22 at 08:56 +0000, G Hasse wrote:
> Hej
>

> På länken http://scan.coverity.com/ så säger man att
> man har analyserat kvaliten på olika kodbaser.
>
> Är det någon som kan ge lite kommentarer till detta?
>
> Är verkligen Linux av bättre kvalite än FreeBSD?
>
> Varför finns inte OpenBSD med tror ni? (Det kanske inte gick
> att mäta?)

FreeBSD har samarbetat med Coverity ett bra tag nu, och det finns en
maskin @ FreeBSD.org som hela tiden kontrollerar kärnan med hjälp av
Coveritys verktyg.  Den informationen som hittas i de testen är däremot
inte publik (AFAIK), utan till för FreeBSD's utvecklare.  Den
uppmärksamme har nog t.ex. noterat att man ibland i commitloggarna @
cvs-src refererar till olika ID's, och dessa tillhör just verktyget från
Coverity.

Ted Unangst, verksam inom både OpenBSD och Coverity, har ju babblat en
hel del om det här, så jag antar att även OpenBSD har dragit nytta av
Coverity.

Huruvida Linux är av bättre kodmässig kvalité än FreeBSD vill jag inte
uttala mig om, men jag har ju mina funderingar.  Jag har granskat
resultaten från körningarna litegrann, och det dyker upp rätt många så
kallade "false positives" när man sedan går igenom de rapporterade
defekterna, dvs rapporter om buggar som i själva verket inte är buggar.
Därför är nog statistiken också aningen missvisande kan man tro.

--
Joel