Fel i kod

Niklas Hallqvist niklas at appli.se
Wed Mar 22 11:09:17 CET 2006

Mer info finns här (men inte mycket)

http://undeadly.org/cgi?action=article&sid=20050630170308

Kan ju nämna att statisk checking är något som OpenBSD länge har funnit
intressant,
både manuell i form av auditing efter kända felaktiga idiom, samt
vidareutveckling
av GCC-mekanismer och Lint.  Det körs regelbundet kontroller med sådana
verktyg
på kodbasen.  Man ska dock veta att problemrapporteringar kan härstamma
från falska positiver,
så sådan här statistik ska man nog inte använda för jämförande analys
mellan produkter,
utan snarare för att se att utvecklare är intresserade av att ta bort
problem, samt
kod som är svåranalyserad (för att minska falska positiver).  Det
intressanta är alltså mer
tangenten än de absoluta problemtalen, i min mening.  Antalet problem
per KLOC-kod
är också fel som kvalitetsmätare.  Man kan ha problem i kod som inte
används till exempel.
Försämrar det kvalitet i samma utsträckning som om Du bara har ett enda
fel, men det utförs
1 miljon ggr per sekund 24x7?

Niklas