DHCP-fråga

Fredrik Lindberg fli at shapeshifter.se
Fri Jul 28 12:58:44 CEST 2006

Thomas Nyström wrote:

> När den skall förnya lånet så skickar den frågan till rätt IP-address
> men fel gateway! Den skickar den till DHCP-proxyn, ISC-dhclient skickar
> den till default gw. I det här fallet så når inte paketet DHCP-servern
> och under en lång timeout (flera timmar) så skickar dhclient om sitt
> paket med ökande intervall. Slutligen skickar den en korrekt broadcast
> på förlängningen (IP 255.255.255.255 MAC: FF:FF:FF:FF:FF:FF) och då
> först får den svar.
>
> Det positiva är att jag inte blir utestängd utan förbindelsen
> fungerar hela tiden.

> [...]

Nu ska vi se om jag förstått det hela rätt, din maskin skickar
en DHCPDISCOVER på ditt lokala nät, dhcp-proxyn skickar
frågan vidare till dhcp-servern och dhcp-servern skickar
en DHCPOFFER till dig via dhcp-proxyn?
I DHCPOFFER meddelandet är server identifier satt till 130.244.196.146
vilket gör att dhclient vid re-new skickar ett DHCPREQUEST meddelande
till 130.244.196.146 fast med MAC-adressen satt till den som dhcp-proxyn
har?

Fredrik Lindberg